Førstehjelpsuke

Det har blitt en årlig tradisjon med førstehjelpsuke her i Nybu. Her kan dere se litt av hva vi fyller den med.

Alle avdelingene har førstehjelp som tema i samlingsstundene sine denne uka. Innholdet tilpasses aldersgruppene. Vi snakker om hvor viktig det er å hente en voksen som kan hjelpe hvis noen har skadet seg. Vi utforsker forskjellig førstehjelpsutstyr, plastrer og bandasjerer og lytter til hjertet. Vi blir kjent med Røde Kors-figuren Henry, og vi lærer å kjenne igjen Røde Kors-symbolet og nødnummeret 113.

Vi har også mye utstyr tilgjengelig for barna på avdelingene, og det blir mye førstehjelpslek. Barna viser omsorg for både kosedyr, dukker og hverandre.

Klubben (skolestarterne) har hatt eget kurs i stabilt sideleie. Ekstra stas at ekte ambulansepersonell kunne komme og lære oss.

Uka avsluttes med besøk av kosedyrdoktoren. Da har alle barna med en dukke eller et kosedyr som trenger en eller annen form for behandling. Takket være mye helsepersonell i foreldregruppa, har vi fått låne masse utstyr, så det ble en ganske så virkelig opplevelse for mange.