Psykososialt barnehagemiljø og "Hele meg"

Vi fortsetter å rette fokus på det psykososiale barnehagemiljøet, på gode lekemiljøer og livskunnskap i et livsløpsperspektiv. Vi fortsetter også vårt gode samarbeid med Birkebeineren Friluftsbarnehage med dette fokuset, og vi vil dele planleggingsdag og personalmøter sammen.

Tidligere har vi hatt temaer som: "Natur, miljø og teknologi", "Lek", "Vold og overgrep" og "Skape robuste barn". Disse temaene jobber vi stadig med og målet er alltid at det skal befeste seg i personalgruppen. Med vårt neste tema som er livskunnskap i et livsløpsperspektiv ønsker vi at barna som går over i skolen fra våre barnehager blant annet skal:

mestre å sette grenser for seg selv - ha troen på seg selv og sine evner - klare å møte de ulike følelsene og håndtere situasjonene de kommer opp i - klare å sette ord på sine tanker og ønsker for seg selv - mestre å skaffe seg venner - kunne knytte gode relasjoner til andre - håndtere medgang og motgang - tåle og ha tillit til livet.

Livsmestring vokser frem i møte mellom barn og voksen, og vi ønsker å jobbe for at vi som voksne er trygge - varme - kompetente - tydelige - tilstedeværende - kloke - samarbeidende voksne. Vi skal se - høre - handle med et varmt hjerte og gi god veiledning. Vi ønsker å gi barna godt grunnlag for å møte livet i både medgang og motgang.

"Hele meg"

Dette temaet vil omhandle kroppen min og følelsene mine, og vi vil ha fokus på "hvem er jeg", kroppen min, meg selv og andre, følelser, grensesetting, gode/dårlige berøringer, opplevelser og hemmeligheter. Vi vil jobbe med dette i hverdagen, i samlingsstunder, med tema og i ulike aktiviteter. Vi vil ta i bruk ulike barnebøker, "Hjerteprogrammet", "Kroppen min eier jeg", samt barnehagepakken til Stine Sofie Stiftelsen. Her har vi deltatt på kurs og fått veldig gode materialer vi bruker med barna i små grupper.