Felles planleggingsdag 15. august

Torsdag 15. august var det tid for felles planleggingsdag mellom Birkebeineren Friluftsbarnehage og Nybu Barnehage. Siden 2017 har barnehagene hatt samarbeid, der vi startet med felles personalmøter i løpet av barnehageåret og deretter utviklet samarbeidet til også å gjelde en planleggingsdag i året. Et samarbeid som har stor verdi for alle ansatte.

Samarbeid til det beste for barna og de ansatte!

Nok en vellykket planleggingsdag er gjennomført.

Fokuset på vår felles planleggingsdag var tilrettelegging av risikolek og variert lekemiljø, der fremming av god psykisk helse var paraplyen i arbeidet. Som Charlotte Lunde og Per Brodal skriver i sin bok ligger «læringen ved å utsette seg for risikolek i å bli kjent med frykten og håndtere den. Lek der barn oppsøker risiko, kan derfor vise seg å forebygge psykiske helseplager.»

Siden 2017 har vi i Nybu og Birkebeineren Friluftsbarnehage hatt et samarbeid, forankret i faglig bevissthet og nyere forskning. Målet har fra starten vært felles utvikling til det beste for alle i barnehagen.

Møtepunktene har hatt en bevisst struktur, der vi har blitt godt kjent gjennom ulike aktiviteter som styrker relasjonene og har overføringsverdi til det direkte arbeidet med barna.

Refleksjon prioriteres høyt, da dette gir ny innsikt og faglig utvikling.

Vårt arbeid bygger på verdien om at barnehagen er til for barna, og barna fortjener gode barnehager med trygge, kompetente og bevisste ansatte.