Samlingsstund

I vår barnehage er samlingsstunder velkjente og er stort sett en daglig aktivitet på alle avdelinger, og det er kanskje den mest strukturerte og voksenstyrte aktiviteten vi har. Som ansatte ser vi stor verdi i samlingsstunder og mener det er en veldig viktig aktivitet og læringsarena i barnas hverdag. Den skal gi barna viktig verdi her og nå og i årene foran dem.

I vår barnehage vektlegger vi høyt variasjon av innhold og at alle ansatte gjennomfører samlingsstunder. Dette bidrar til ulikt innhold, deltakende voksne, og gode, forberedte og pedagogiske samlinger. Temaer som løftes i samlinger er basert på barnas interesser, innspill og deres medvirkning i barnehagehverdagen. Barna får aktivt medvirke i samlingene: de får komme frem, spille instrumenter, kle seg ut, være en figur i dikt/fortelling etc. Dette gir barna trening i å stå foran andre, være synlige for andre, bli trygge og vise seg frem.

Samlingsstunder kan legge felles grunnlag for lek og samspill i hverdagen ellers. Dette er med på å styrke fellesskapet mellom barna. Samlingsstundene skal være samlende og barna skal få kjenne på viktigheten av et fellesskap: å se hverandre, få være seg selv og bli trygge i gruppa. Barna skal få oppleve felles opplevelser gjennom rim, regler, eventyr, leker, fortellinger, temaarbeid, lytte til samme bok, samme sanger.

Samlingsstundene skal være samlende; å kjenne at man hører til og skape en «vi-følelse». Vi skal sitte i en halvsirkel slik at vi har mulighet til å se alle og hverandre. I samlingsstunder skal hvert enkelt barn bli sett av både voksne og barn, og barna skal lære seg å gi plass til andre. Gjennom samlingene kan barna lære seg å se hverandre/møte hverandre på «nye» måter enn i leken. Her lærer barna å forholde seg til like retningslinjer, turtaking, rekke opp hånda, være stille når andre prater, lytte, og delta aktivt selv. Samlingsstunder er også arena for å jobbe med vennskap, lære seg å si gode ting til hverandre og om hverandre.

Suksesskriterier for gode, pedagogiske og samlende samlingsstunder i Nybu er: lage et spennende miljø som er interessant og lystbetont, bruke konkreter, skape forventninger, invitere til stemning og ro, planlegge og lage en god ramme, og levende voksne som er engasjerte og bruker hele seg skaper engasjerte og medvirkende barn.