Kjøkkenmedhjelper

Som barnehage skal vi legge til rette for at alle barn kan få oppleve matglede og matkultur. Vi skal legge til rette for at måltidene og matlagingen i vår barnehage bidrar til glede, deltakelse, gode samtaler og fellesskapsfølelse hos barna. Barns skal få innsikt i matens opprinnelse, produksjon og veien fra mat til måltid.

"Gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse" (Jfr rammeplan for barnehagen)

Kathrine har hovedansvar på kjøkkenet og har utdannelse som både kokk og barne- og ungdomsarbeider. Hun er tilknyttet Tyttebæra og barna på avdelingen vil være med som kjøkkenmedhjelpere når maten skal tilberedes. Vi ønsker at en kjøkkenmedhjelperjobb skal være lystbetont og indremotivert. Barna blir spurt om de ønsker å være med, og alle barna blir oppfordret til å være med men om man er opptatt i lek en dag får man muligheten en annen dag. Barna er også med på å bestemm hvor lenge de ønsker å delta som medhjelper; for noen holder det med 3o minutter, mens andre gjerne er med i flere timer.

Når barna deltar som kjøkkenmedhjelper er de med å forberede matlaging som:

• klargjøre traller med tallerkner, kopper, bestikk til de ulike avdelingene
  • skrelle og kutte ulike matvarer
  • deltar fra rå matvare til ferdigbehandlet matprodukt
  • skjære opp frukt/grønnsaker til ettermiddagsmåltid

Ved å delta som kjøkkenmedhjelper ønsker vi at barna skal få erfaringer med:

• lære seg å konsentrere seg og fokusere
  • telle og organisere
  • bruke kniv
  • spørre de ulike avdelingene om antall barn og huske dette når traller skal klargjøres
  • jobbe og gjøre noe godt for fellesskapet i barnehagen
  • få god tid med Kathrine